وبلاگ سئوسل

انتشارات سئوسل

وبلاگ سئوسل

انتشارات سئوسل

۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

7 روش برای تمیز کردن صورت در خانه

پاکسازی پوست چیست؟

حذف سلول های مرده پوست و آلودگی های محیطی از روی پوست به عنوان پاکسازی پوست شناخته می شود. انجام این روش سلامت پوست را تضمین می کند و باعث شادابی و طراوت آن می شود. پاکسازی پوست با از بین بردن سطح پوست، ذرات چربی و گرد و غبار از روی پوست نیز از بروز آکنه و جوش های سرسیاه جلوگیری می کند.

چرا باید پوست خود را تمیز کنید؟

پوست انسان دارای غدد چربی است که در لایه های زیرین قرار دارند. سبوم تولید شده توسط این غدد از طریق مجاری باریک به سطح پوست می آید و در آنجا از طریق منافذ ریز سطح پوست به سطح پوست می رسد و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. حال اگر این منافذ به هر دلیلی از جمله آلودگی مانند گرد و غبار مسدود شود، پوست صورت درخشش و شادابی خود را از دست نمی دهد اما احتمال ایجاد جوش نیز وجود دارد. پاکسازی پوست به از بین بردن سلول های مرده روی سطح پوست کمک می کند و در نتیجه به باز شدن کانال های چربی کمک می کند.

پاکسازی صورت در خانه

همانطور که گفتیم، یکی از ارزان ترین راه ها برای داشتن پوستی سالم و فعال، تمیز کردن آن در خانه است. برای شروع پاکسازی پوست صورت در منزل به یک سری تمهیدات نیاز دارید که در زیر به آنها اشاره می کنم:

پاکسازی صورت: اولین و مهمترین مرحله در پاکسازی پوست صورت، شستن پوست است. این عمل از دو جهت به پوست کمک می کند. اولاً آلاینده ها، کرم ها و لوازم آرایشی که قبلاً استفاده کرده اید را از روی پوست صورت پاک می کند و اجازه نمی دهد منافذ پوست را ببندد و دوم اینکه پوست را برای جذب مواد مغذی آماده می کند. و ماسک های طبیعی که استفاده خواهید کرد. قبل از شستن صورت، بهتر است موها را در پشت سر ببندید و مواد آرایشی باقیمانده از روی پوست را با پاک کننده آرایش یا شیر پاک کننده معمولی بشویید و سپس صورت را با ژل مخصوص بشویید. پاک کننده صورت (مناسب برای پوست های چرب) یا کرم پاک کننده (مناسب برای پوست های خشک) را بمالید و با آب فراوان بشویید. بهتر است ابتدا پوست صورت خود را با آب گرم بشویید و سپس کمی از مواد پاک کننده پوست خود را به صورت دورانی روی پوست خود بمالید و آب آن را فشار دهید و با یک حوله تمیز به پوست ضربه بزنید تا آب اضافی آن گرفته شود. روی پوست صورت شما را می گیرد

تهیه مواد لازم برای پاکسازی پوست صورت: برای پاکسازی پوست صورت نیاز به استفاده از بخار آب، لایه بردار و ماسک های طبیعی دارید، پس بهتر است مواد را از قبل آماده کنید.

انواع روش های پاکسازی صورت در منزل

انواع روش های پاکسازی صورت در منزل

پاکسازی پوست صورت با مه آب

اگر به طور منظم این کار را انجام دهید، آب داغ منافذ مسدود پوست شما را باز کرده و آلودگی های به دام افتاده را از بین می برد.

برای بخور، کتری یا قابلمه را پر از آب کنید و آن را کاملا بجوشانید، وقتی آب بخار شد ظرف را از روی اجاق برداشته و روی سطح صافی قرار دهید و سر خود را با حوله بپوشانید و صورت خود را شل کنید. در جهت بخار، مراقب باشید که صورت خود را به مخزن آب گرم نزدیک نکنید تا پوست شما نسوزد. به مدت 15 دقیقه در این حالت بمانید تا صورت کاملاً توسط بخار خیس شود و منافذ پوست شما پاک شود، سپس صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کنید و از یک مرطوب کننده استفاده کنید. برای اینکه بهترین نتیجه را از این روش پاکسازی صورت خود بگیرید، باید این کار را حداقل دو بار در هفته تکرار کنید.

برای تمیز کردن صورت خود از نیروی قند استفاده کنید.

شکر را می توان به عنوان یک لایه بردار طبیعی استفاده کرد. برای این کار کافی است دو قاشق غذاخوری را با گوشت کوب برقی چرخ کرده و در ظرفی بریزید سپس کمی آبلیمو و دو قاشق غذاخوری آب اضافه کنید تا مخلوط نهایی به صورت خمیر درآید. این خمیر غلیظ را روی قسمت های مختلف صورت خود مانند بینی، چانه، پیشانی و غیره بمالید. با حرکات دایره ای و به آرامی به مدت پنج دقیقه روی نواحی پوسته پوسته خود بمالید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. برای بهترین نتیجه می توانید این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

پوست صورت را با لیمو تمیز می کند

اسید سیتریک موجود در لیمو یک لایه بردار طبیعی پوست است که می تواند منافذ پوست را باز کند و چربی اضافی را از بین ببرد. برای استفاده از آب لیمو به عنوان یک پاک کننده قوی پوست، آب لیموی تازه را تهیه کرده و به پوست خود بمالید، صورت خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه ماساژ دهید، سپس با آب گرم بشویید و پوست خود را با یک پاک کننده خشک کنید. حوله، از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، این کار را هر روز تکرار کنید.

تمیز کردن پوست با تخم مرغ

سفیده تخم مرغ نیز یک ماده طبیعی است که برای جلوگیری و باز کردن منافذ پوست بسیار مفید است. سفیده تخم مرغ پوست صورت را شاداب و جوان می کند و منافذ را کوچک می کند و در نتیجه پوست زیباتر و صاف تر به نظر می رسد.

برای بهره مندی از مزایای ماسک سفیده تخم مرغ، باید سفیده را بزنید تا کف کند، سپس آن را در یخچال قرار دهید و بعد از ده دقیقه آن را با آب نصف لیمو مخلوط کنید و سپس آن را بمالید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و با یک حوله نرم تمیز خشک کنید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. این ماسک طبیعی را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن بر روی پوست خود باشید.

می توانید با استفاده از یک سفیده تخم مرغ یک ماسک دیگر درست کنید، یک قاشق چایخوری زردچوبه پودر شده و یک قاشق چایخوری عسل را با یک سفیده تخم مرغ مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به خود بگیرد و آن را روی صورت خود بمالید تا به عنوان لایه بردار یا اسکراب روی پوست شما عمل کند. خمیر را روی پوست خود بگذارید تا خشک شود و سپس با آب گرم بشویید و کرم مرطوب کننده بزنید. از این ماسک لایه بردار طبیعی می توانید یک یا دو بار در هفته استفاده کنید

پاکسازی پوست با عسل

عسل یک ماده طبیعی است که می تواند از طرق مختلف برای پوست مفید باشد این ماده علاوه بر اینکه در رفع احتقان پوست صورت موثر است، می تواند ترشح غدد چربی را تنظیم کرده و علاوه بر آبرسانی به پوست، منافذ پوست را کوچک کند.

یکی از ساده ترین راه های استفاده از عسل این است که یک قاشق عسل را روی پوست بمالید و بگذارید ده دقیقه بماند سپس پوست را بشویید یا یک قاشق چایخوری دارچین را با دو قاشق چایخوری مخلوط کنید و با یک قاشق عسل خوب مخلوط کنید سپس بمالید. آن را روی پوست بگذارید و بگذارید 20 دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید. از این ماسک می توانید 1 تا 2 بار در هفته برای پاکسازی منافذ پوست خود استفاده کنید.

همچنین می توانید از ماست، عسل و روغن زیتون برای پاکسازی صورت و کاهش پوست استفاده کنید.یک قاشق عسل، یک قاشق روغن زیتون و دو قاشق ماست را با هم مخلوط کنید. آن را روی صورت خود بمالید. و بگذارید 15 دقیقه بماند و صورت خود را بشویید.

برای تمیز کردن پوست از بلغور جو دوسر استفاده کنید

یکی دیگر از مواد طبیعی که می تواند به یکدست شدن رنگ پوست و پاکسازی منافذ کمک کند، نعناع فلفلی است. بلغور جو دوسر می تواند به عنوان یک ملین ملایم عمل کند. اگر از نعناع برای تمیز کردن پوست خود استفاده می کنید، سه قاشق غذاخوری نعناع فلفلی را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس آن را با یک حوله مرطوب بشویید. با آب سرد بشویید و صورت خود را با یک حوله نرم بکشید و سپس یک کرم مرطوب کننده بزنید. برای دیدن نتایج خوب این ماسک هفته ای دو بار از آن استفاده کنید.

پاکسازی پوست با جوش شیرین

جوش شیرین یک لایه بردار طبیعی عالی برای از بین بردن سلول های مرده پوست و باز کردن منافذ پوست است. علاوه بر این، این ماده قادر است PH پوست را متعادل کرده و به نوسازی و نوسازی پوست کمک کند.

با مخلوط کردن 2 قاشق چایخوری جوش شیرین با 1 قاشق چایخوری آب، یک خمیر لایه بردار طبیعی درست کنید، با حرکات دایره ای روی پوست بمالید، بگذارید 5 دقیقه بماند، سپس با آب ولرم بشویید. از این ماسک لایه بردار یک بار در هفته برای نتایج شگفت انگیز استفاده کنید.

می‌توانید از مخلوط دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین، پنج قاشق چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر و آب نصف لیموترش برای ایجاد ماسک روشن‌کننده پوست استفاده کنید. در این صورت، این خمیر را روی پوست خود بمالید، بگذارید پنج دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. برای نتیجه بهتر هفته ای یک یا دو بار از این ماسک استفاده کنید.

نکات مهم برای تمیز کردن پوست در خانه

همانطور که گفتیم تمیز کردن پوست در خانه می تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند، اما حساسیت پوست، خشکی پوست، جوش های ریز، پوست چرب و غیره. بهتر است برای جلوگیری از چنین عوارض احتمالی به نکات زیر توجه کنید. :

قبل از تمیز کردن، باید دستان خود را با آب و صابون بشویید.

قبل از شستن، آرایش یا آلودگی را از روی صورت خود پاک کنید.

مراقب باشید بیشتر از حد معمول از ماسک لایه بردار استفاده نکنید.

پس از استفاده از هر نوع ماسکی هرگز صورت خود را با آب داغ نشویید.

برای خشک کردن پوست صورت، حوله را روی سطح پوست نکشید، بلکه با حرکات ملایم نوازش، پوست خود را خشک کنید.

همیشه بعد از پاکسازی از مرطوب کننده مناسب پوستتان استفاده کنید.

آخرین کلمه

پاکسازی پوست به معنای از بین بردن سلول های مرده و آلودگی های محیطی از بیرون پوست است. این کار معمولا برای تمیز و براق نگه داشتن پوست و بهبود آن انجام می شود. پاکسازی پوست در خانه یکی از ارزان ترین راه هایی است که می توانید به طور منظم انجام دهید و از نتایج شگفت انگیز آن بهره مند شوید. بهتر است توصیه های ذکر شده قبل و در حین پاکسازی پوست را رعایت کنید و با توجه به نوع پوست خود از یکی از روش های ذکر شده استفاده کنید.
 

مطالعه از منبع: آموزش پاکسازی پوست صورت در تهران fatemehhabashi.com